Ce este un Sitemap? (De ce și cum să creezi unul)

In această postare, iti voi împărtăși ce este un sitemap, de ce ai putea avea nevoie de unul și cum să creezi și să trimiți un sitemap catre Google.

ce este un sitemap mask

Hărțile ne oferă multe avantaje. De exemplu, o hartă a comorilor ne spune cum să ne îmbogățim. Hărțile topografice sunt distractive la atingere. Harta lumii ne amintește că pisicile guvernează.

sitemap meme
Sitemap Meme

Dar s-ar putea să fi mai mai puțin pasionat de sitemapurile site-ului. Nu sunt foarte ușor de înțeles și ultima dată când am verificat, nu sunt tocmai distractive. Dar ele pot oferi o cale către o poziție mai înaltă și mai mult trafic pe site dacă le înțelegi corect.

Prin urmare, în această postare, iti voi împărtăși ce este un sitemap, de ce ai putea avea nevoie de unul și cum să creezi și să trimiți un sitemap catre Google.

Ce este un sitemap?

O hartă a site-ului (sitemap) este un fișier care listează adresele URL ale tuturor paginilor esențiale ale site-ului. Scopul principal este de a ajuta motoarele de căutare să înțeleagă site-ul și să găsească anumite pagini cu ușurință. Există, de asemenea, hărți de site care ajută utilizatorii să navigheze pe site, despre care vom vorbi mai târziu.

Mai jos este un exemplu de sitemap.

⚠️ Avertisment: va părea intimidant, dar nu va fi atât de înfricoșător până la sfârșitul acestei postări.

exemplu sitemap xml
Exemplu sitemap XML

Pentru a înțelege importanța sitemap-urilor în SEO, trebuie mai întâi să înțelegi cum funcționează motoarele de căutare. În special, ce înseamnă termenii „crawl” și „index”.

  • Google are roboți (sau păianjeni) care scanează în mod constant web-ul pentru pagini web. Acest lucru este “crawling”.
  • Apoi, roboții clasifică și stochează în indexul gigant al Google fiecare pagină pe care o găsesc – aceasta se numește indexare.
  • În acest fel, atunci când căuți pe Google, Google nu scanează de fapt întregul web în timp real. În schimb, caută in indexul său bine organizat, motiv pentru care poate obține rezultate într-o fracțiune de secundă.

Deci, dacă pagina ta este greu de accesat cu crawlere, este posibil să nu ajungă în indexul Google, iar dacă nu se află în indexul Google, nu poate apărea într-o căutare Google. 

Aici intră în joc sitemapurile.

Beneficiile sitemap-urilor

Cu cât Google poate înțelege mai bine site-ul și cu cât este mai ușor de accest cu crawlere, cu atât mai eficient poți să te clasezi pentru cuvintele cheie țintă și să obții mai mult trafic către site-ul tau.

Acestea fiind spuse și cu informațiile de mai sus, iată o abordare mai profundă în beneficiile de a avea un sitemap:

Indexezi paginile mai repete, ai sanse sa obtii mai mult trafic

Google nu poate accesa cu crawlere întregul internet în fiecare zi. În schimb, are diferite „programe” de accesare cu crawlere pentru diferite site-uri web și tipuri de conținut, așa că uneori poate dura zile, săptămâni sau chiar luni pentru ca Google să descopere pagini noi pe site-ul tau.

Sitemap-urile pot ajuta Google să descopere și să indexeze pagini noi mai rapid.

Păstrezi o performanță bună a paginilor deja indexate

Ai actualizat vreodată o pagină de pe site-ul tau., poate pentru a reîmprospăta conținutul, dar nu ai văzut modificările reflectate în SERP?

Asta pentru că Google nu a accesat cu crawlere pagina de la actualizarea ta. Cu accesarea cu crawlere și indexare mai eficiente, te poți asigura că utilizatorii văd cea mai actualizată versiune a paginilor tale cu cea mai mare valoare și/sau modificate frecvent.

Ajuți roboții de căutare să găsească pagini orfane

Boții Google descoperă adesea pagini de pe site-ul tau la fel ca vizitatorii, urmărind linkurile de pe paginile pe care le accesează cu crawlere (de aceea linkurile interne sunt atât de importante). Paginile orfane sunt pagini de pe site-ul tau care nu au alte link-uri care să trimită către ele, ceea ce le face greu accesibile pentru Google. Dar cu acele pagini din harta ta de site, Google le poate localiza și indexa mai ușor.

Ajutați Google să descopere paginile duplicate

Există mai multe scenarii în care un site web de afaceri va avea pagini duplicate sau aproape duplicate — de exemplu, pe un site de comerț electronic este posibil să ai pagini de produse duplicate cu culori diferite ale produsului respectiv.

În aceste cazuri, este posibil ca Google să nu știe care versiune a paginii este versiunea principală pe care doresti să o clasezi. Cu un sitemap, poti folosi etichete canonice pentru a arăta care versiune este cea principală și care sunt duplicate.

Am nevoie de un sitemap?

În general, Google face o treabă destul de bună în găsirea de pagini web pe internet pe cont propriu, dar un sitemap, așa cum am stabilit mai sus, te poate ajuta să iti îmbunătățesti SEO – pentru unele site-uri mai mult decât pentru altele. Potrivit Google , ai nevoie de un sitemap dacă:

  • Ai un site mare (de peste 500 de pagini). Mii de pagini înseamnă mai multe șanse ca, crawlerele Google să treacă cu vederea paginile noi sau actualizate.
  • Legăturile interne lipsesc. Aka o mulțime de pagini orfane.
  • Site-ul tau este nou sau are puține backlink-uri. Deoarece crawlerele web descoperă paginile site-ului urmând link-uri de la un site la altul.
  • Ai o mulțime de rich media. Aka imagini, videoclipuri sau pagini de știri pe care doriți să le afișați în rezultatele căutării.

Tipuri de sitemap

Există două tipuri de sitemap-uri.

Sitemap-uri HTML (limbaj de marcare hipertext, adaptat pentru oameni) și sitemap-uri XML (limbaj de marcare extensibil, adaptat pentru roboți).

Sitemap HTML

Un sitemap HTML este o pagină reală a site-ului web, vizibilă pentru vizitatori, cu o listă de link-uri pe care se poate face clic către toate paginile de pe site-ul tau. Aceasta este vechea metodă de creare a unui sitemap, dar este încă valoroasă, mai ales pentru site-urile mari.

Google încurajează hărțile de site HTML, deoarece o listă ierarhică de link-uri poate ajuta Google să înțeleagă mai bine ce este cel mai important pe site-ul tau și să indexeze în consecință.

Iată un exemplu de sitemap HTML pentru OLX.ro.

sitemap OLX exemplu
Sitemap OLX

Sitemap XML

Un sitemap XML este un fișier text care oferă o listă de adrese URL de pe site-ul tau. De obicei, pți găsi harta site-ului oricărui site accesând: domainname.com/sitemap.xml sau numesite.ro/sitemap_index/sitemap.xml, dar o poți modifica în scopul protecției site-ului tau.

Dar, deși poți vedea harta site-ului XML a unui site, acestea nu sunt menite să fie un instrument de navigare pentru vizitatori – se folosesc doar pentru motoarele de căutare.

Iată cum arată sitemap-ul nostru XML.

sitemap PRONEXUS
Sitemap PRONEXUS Exemplu

Sitemap-urile XML iti permit să utilizați etichete pentru a furniza informații despre adresele URL din acestea, cum ar fi data ultimei modificări. De asemenea, pți utiliza extensii pentru hărți de site pentru a furniza informații despre conținut video, imagini și articole de știri.

Sitemaps.org oferă aici o listă utilă de definiții ale etichetelor XML.

Alte tipuri de sitemap

Există și alte tipuri de hărți de site de care trebuie să fi conștient:

  • Fluxuri RSS: pentru site-urile de știri sau blogurile care publică mai multe articole în fiecare zi, pot trimite un flux RSS, mRSS (RSS media) sau Atom 1.0 ca adresă URL a sitemap-ului lor. Dar este important să reții că aceste sitemap-uri vor oferi doar informații despre adresele URL recente.
  • Sitemap text: acesta este cel mai simplu sitemap potrivit pentru site-uri web mici cu mai puține pagini web.

Cum se creează un sitemap

Procesul de creare a unui sitemap este de fapt destul de simplu, datorită instrumentelor disponibile.

Practic, trebuie să generezi sitemap-ul, să îl verifici cu cele mai bune practici și apoi să îl trimiți catre Google. Iată cum să o faci:

1. Utilizați un generator de sitemap

Generatoarele de sitemap-uri sunt plugin-uri și/sau software-uri care oferă un proces fără cod pentru crearea sitemap-urilor.

Iată câteva dintre cele mai bune generatoare de sitemap din care să alegeți:

  • Yoast: Acesta este un plugin WordPress gratuit care va genera gratuit un sitemap pentru tine.
  • WordPress 5.5: Dacă utilizezi WordPress 5.5 sau o versiune ulterioară, nu ai nevoie de pluginuri externe pentru a crea sitemap-uri.
  • XML-Sitemaps.com: Acest instrument oferă atât pachete plătite, cât și pachete gratuite. Tot ce ai nevoie este să inserezi adresa URL a site-ului tau în câmpul de căutare și să apesi butonul de pornire. Totusi, daca ai un site WordPress, este mai convenabil sa instalezi un plugin de SEO.
  • Screaming Frog: creezi sitemap XML cu configurații avansate (ai nevoie de cunostiinte SEO la un nivel mediu-avansat).

2. Cele mai bune practici pentru un sitemap

Google oferă aici cele mai bune practici extinse pentru sitemap, dar iată câteva instrucțiuni simple pentru a începe:

  • Segmenteaza sitemap-uri mari. Dacă ai o listă lungă de adrese URL, împarte sitemap-ul în mai multe și apoi trimite un fișier index al sitemap-ului (un fel de sitemap al sitemap-urilor).
  • Listeaza numai adresele URL canonice. Dacă ai pagini duplicate sau aproape duplicate (după cum sa menționat mai sus), enumereaza numai adresa URL principală (versiunea canonică).
  • Utilizeaza codificarea UTF-8. Fișierele de tip sitemap XML pot conține numai caractere ASCII, ceea ce înseamnă numere de la 0 la 9, litere AZ și doar câteva caractere speciale. Caractere precum și/ampersand, ghilimele sau mai mare/mai mic decât trebuie înlocuite cu coduri de escape:
sitemap escape codes
Sitemap Escape Codes
  • Nu te concentra prea mult pe etichetele prioritare. Pți utiliza etichete de prioritate în sitemap pentru a indica ce pagini sunt importante una față de alta (de exemplu, alocarea unor valori cuprinse între 0,1 și 1,0), dar acestea sunt doar preferințe. La sfârșitul zilei, Google va accesa cu crawlere și va indexa în conformitate cu propriile reguli.
  • Nu lista niciodată adresele URL NoIndex. Scopul unui sitemap este pentru a semnala ce adrese URL să acceseze Google cu crawlere și să indexeze, nu pe care să le ignore.

3. Incarca sitemap-ul in Google Search Console

După ce ai generat sitemap-ul, există câteva moduri diferite de a-l trimite catre Google.

  • Google Search Console. Acesta este probabil cel mai simplu mod de a trimite sitemap-ul. Odată ce te aflii în Google Search Console, găseste sitemap-uri în panoul din stânga, apoi adău adresa URL a sitemap-ului și apăsa pe trimitere. Super simplu!
sitemap PRONEXUS GSC
Sitemap PRONEXUS GSC
  • Instrumentul ping. Puteți trimite o solicitare direct în browser, tastând următoarele:

https://www.google.com/ping?sitemap=https://yourwebsite.com/sitemap

  • Fișier Robots.txt: De asemenea, poți trimite un sitemap inserând link-ul către sitemap în fișierul robots.txt

Concluzie

Pentru a încheia totul, nu există penalități Google pentru că nu ai o hartă a site-ului, dar există beneficii de avut dacă site-ul are un sitemap corect implementat. Reține că un sitemap nu este o regulă pe care Google trebuie să o respecte, ci mai degrabă un set de preferințe și linii de optimizare a site-ului care îl pot ajuta în eforturile sale de accesare cu crawlere și de indexare.

Crearea unui sitemap este gratuită și nu necesită prea multe abilități tehnice, așa că începe azi!

Autor
Cristi Simion

Total
0
Share