Pentru cei mai mulți dintre noi astăzi, când avem nevoie de ceva – fie că este un răspuns, idee, strategie sau serviciu – începem prin a întreba motoarele de căutare. Numai Google primește 3,5 miliarde de căutări pe zi. Așadar, așa cum motoarele de căutare au devenit parte integrantă a vieții noastre, la fel a devenit parte integrantă a multor strategii de marketing de afaceri. De fapt, căutarea organică este considerată a fi canalul cu cea mai mare rentabilitate a investiției de către 49% dintre agenții de marketing.
Ce este SEO?
Să începem prin a pune o întrebare evidentă: ce este SEO mai exact?
Dacă vrei definitia SEO elaborată, care te trece prin detalii tehnice și istoria SEO, o găsești aici pe Wikipedia. Dacă nu, continuă să citești mai departe. 😊
Definitie SEO pe înțelesul tuturor:
Ei bine, SEO vine de la „Search Engine Optimization”, care este procesul de obținere a traficului organic (gratuit), natural, din rezultatele afișate în motoarele de căutare precum Google, Bing, Yahoo etc.
Scopul este acela de a îmbunătăți poziția site-ului în paginile cu rezultatele căutării. Cu cât site-ul este listat mai sus, cu atât mai mulți oameni îl vor vedea.
Serviciile SEO implică mai multe activități diferite, cum ar fi:
- Realizarea unui audit SEO pentru a identifica erori/oportunitati SEO
- Identificarea cuvintelor cheie relevante cu potențial bun de trafic de căutare
- Crearea de conținut util de înaltă calitate și optimizarea acestuia pentru motoarele de căutare și pentru utilizatori
- Campanii de link building pe site-uri de calitate, cu autoritate in domeniu
- Măsurarea rezultatelor
În ultimii ani, SEO este considerată o componentă esențială a mixului de marketing.
Diferențele dintre SEO și Paid Media (PPC)
De la început, este important să înțelegi diferențele dintre căutarea organică, naturală, sinonimă cu SEO și căutarea plătită. Există cinci diferențe cheie:
Poziţia
Prima diferență este că rezultatele căutării plătite apar în partea de sus a paginilor cu rezultate ale motorului de căutare, iar rezultatele organice apar sub ele.
Timp
O altă diferență cheie între căutarea plătită și cea organică este timpul. Cu căutarea plătită, obții rezultate aproape instantanee, uneori în câteva minute; în timp ce, cu SEO, rezultatele necesită mai mult timp – adesea săptămâni, luni și chiar ani. Deci, SEO este un joc pe termen mediu și lung.
Plată
Când vine vorba de plăți, ei bine, așa cum sugerează și numele, cu căutarea plătită traficul este plătit. Pay-per-click (PPC) are la baza principiul de cost-pe-clic (CPC). Ceea ce înseamnă că plătești o taxă de fiecare dată când un utilizator face clic pe anunțul tău.
Deci, în loc să vă bazezi pe traficul organic către site-ul tău, cumperi trafic pentru pagina plătind Google pentru a afișa anunțul atunci când vizitatorii caută produsele tale dupa cuvântul cheie setat in campanie.
Pentru căutarea organică, traficul este gratuit, deși necesită o investiție atât de resurse, cât și de timp.
ROI (Return on Investment)
În ceea ce privește rentabilitatea investiției, este mult mai ușor de măsurat cu PPC. Acest lucru se datorează parțial lui Google pentru că oferă mai multe date despre cuvinte cheie pe care le poți urmări în Google Analytics.
Cu toate acestea, cu căutarea plătită, rentabilitatea investiției poate stagna sau scădea în timp. Cu căutarea organică, rentabilitatea investiției este puțin mai greu de măsurat, dar se îmbunătățește adesea în timp. Pe termen lung, căutarea organică poate oferi o rentabilitate foarte bună a investiției.
Ponderea traficului
Când vine vorba de ponderea traficului, aproximativ 20% până la 30% dintre utilizatori dau clic pe rezultate plătite, iar 70% până la 80% dintre utilizatori dau clic pe rezultatele organice. Deci, cea mai mare parte a clicurilor este de fapt pe rezultatele organice.
Asemănări între SEO și Paid Media (PPC)
Nu este vorba doar de diferențe – există și asemănări între căutarea plătită și cea organică:
- Cercetarea cuvintelor cheie: utilizezii un motor de căutare atât pentru căutare plătită, cât și pentru căutarea organică și ambele necesită ca utilizatorul să introducă un cuvânt cheie. Așa că trebuie să faci o cercetare de cuvinte cheie pentru ambele.
- Landing page-uri: ambele tipuri de căutare necesită să creezi pagini de destinație. Pentru SEO, pagina de destinație trebuie să fie conectată la site-ul tău. Pentru căutarea plătită, poate fi exact aceeași pagină de destinație pe care o utilizezi pentru organic, sau poate fi o pagină de sine stătătoare complet separată.
- Trafic: generarea de trafic este un obiectiv major al căutării plătite și organice. Atât traficul de căutare plătit, cât și cel organic au la baza intenția utilizatorului. Adică, cineva pune o întrebare în Google sau caută informații – are o mentalitate activă și, ca urmare, este mai probabil să ia măsuri odată ce găsește aceste informații.
Acum, sa revenim la SEO. 👇
Cei trei piloni SEO
În calitate de marketer digital, a ști cum să-ți faci găsit brand-ul, site-ul web sau compania de către cei care caută online este o abilitate de bază, iar înțelegerea modului în care SEO evoluează te va menține în vârful piramidei.
În timp ce SEO se schimbă frecvent în moduri mici, principiile cheie nu se schimbă. Putem împărți SEO în trei componente sau piloni de bază cu care trebuie să fii familiarizat:
- SEO Tehnic: Optimizarea tehnică este procesul de finalizare a activităților tehnice (de programare) de pe site care sunt concepute pentru a îmbunătăți SEO, dar nu au legătură cu conținutul. Se întâmplă adesea în culise (backend).
- SEO On-page: Optimizarea on-page este procesul prin care te asiguri că, conținutul de pe site-ul tău este relevant și oferă o experiență excelentă pentru utilizatori și motoarele de căutare (Optimizare heading-uri, imagini, viteza de încărcare). Include integrarea cuvintelor cheie potrivite în conținutul site-ului și poate fi realizat cu ușurință printr-un sistem de management al conținutului. Exemplele comune de CMS: WordPress, Drupal, Joomla, Magento și Shopify.
- SEO Off-page: Optimizarea off-page este procesul de îmbunătățire a poziției în motoarele de căutare a site-ului dvs. prin activități în afara site-ului. Acest lucru este determinat în mare parte de backlink-uri, care ajută la construirea reputației site-ului.
Pentru a întelege in profunzime ce este SEO și cum funcționeaza, trebuie să vorbim puțin și despre motoarele de căutare. 👇
Cum funcționează de fapt motoarele de căutare?
Motoarele de căutare sunt folosite de oameni atunci când au o întrebare/interogare și caută pe internet răspunsul.
Algoritmii motoarelor de căutare sunt programe de calculator care caută indicii pentru a oferi utilizatorilor rezultate exacte. Motoarele de căutare se bazează pe algoritmi pentru a găsi pagini web și pentru a decide pe care să le claseze pentru cuvintele cheie respective.
Există 3 pași în modul în care funcționează motoarele de căutare:
- Crawling – etapa în care motorul de căutare începe să parcurgă paginile site-ului
- Indexarea – etapa în care motorul de căutare alege sa indexeze paginile
- Clasarea/Ranking – etapa în care motorul de căutare ordonează rezultatele
Pasul 1: Crawling
Motoarele de căutare trimit crawler-uri web pentru a găsi pagini noi și a înregistra informații despre acestea. Uneori numim acești crawler-uri web „păianjeni” sau „roboți”. Scopul lor este să descopere noi pagini web care există și, de asemenea, să verifice periodic conținutul paginilor pe care le-au vizitat anterior pentru a vedea dacă s-au schimbat sau au fost actualizate.
Motoarele de căutare accesează cu crawlere paginile web urmând linkurile pe care le-au descoperit deja. Deci, dacă aveți o postare pe blog și website-ul are o structura corectă de internal linking, crawler-ul poate urma linkul către noua postare de blog cu ușurință.
Pasul 2: Indexarea
Indexarea se întâmplă atunci când un motor de căutare decide dacă va folosi sau nu conținutul pe care l-a accesat cu crawlere. Dacă o pagină web accesată cu crawlere este considerată demnă de un motor de căutare, aceasta va fi adăugată la indexul său. Acest indice este utilizat în etapa finală de clasare.
Când o pagină web sau o bucată de conținut este indexată, aceasta este arhivată și stocată într-o bază de date de unde poate fi preluată ulterior. Cele mai multe pagini web care oferă conținut unic și valoros sunt plasate în index.
Este posibil ca o pagină web să nu fie plasată în index dacă:
- Conținutul său este considerat duplicat
- Conținutul său este considerat spam
- Nu poate fi accesibil pentru crawler
- Pagina sau domeniul nu au autororitate (linkuri externe) și/sau structură adecvată de linkuri interne
Pasul 3: Clasamentul
Al treilea pas este într-adevăr cel mai important pas și acesta este clasarea. Clasarea poate avea loc numai după ce pașii de accesare cu crawlere și de indexare sunt finalizați. Deci, odată ce un motor de căutare a accesat cu crawlere și indexat site-ul tău, site-ul poate fi clasat.
Există mai mult de 200 de factori de clasare pe care motoarele de căutare le folosesc pentru sortarea și clasarea conținutului și toate se încadrează în cei trei piloni SEO: optimizare tehnică, optimizare on-page și optimizare off-page.
Câteva exemple de semnale pe care motoarele de căutare le folosesc pentru a clasa paginile web sunt:
- Prezența cuvântului cheie în eticheta de titlu – Dacă cuvântul cheie sau un sinonim a fost menționat pe pagină și în eticheta de titlu (numit și meta title sau title tag)
- Viteza de încărcare a paginii web și compatibilitatea cu dispozitivele mobile
- Reputația site-ului web
Acum că am aflat ce este SEO și cum funcționează un motor de căutare, e timpul să discutăm și despre stabilirea obiectivelor SEO. 👇
Stabilirea obiectivelor SEO
Stabilirea obiectivelor SEO este o parte vitală a oricărei strategii SEO. Este important să setezi obiective SEO – și să le aliniezi cu obiectivele generale ale afacerii – deoarece:
- ajută la formularea/reformularea strategiei SEO
- asigură îndeplinirea obiectivelor SEO
Ce ar trebui să măsori?
Deși poate fi o sarcină grea să stabilești obiectivele SEO, măsurarea acestora te poate ajuta cu adevărat să faci progrese pe termen lung. Deci, ce tipuri de lucruri ar trebui să măsori?
La PRONEXUS, luăm în considerare următoarele:
- Cuvinte cheie
- Trafic
- Cotă de piață
- Branding
- Generarea de lead-uri
- Reputatie online
- Comerț electronic
Exemple de obiective SEO
Iată două exemple de obiective SEO care pot fi folosite ca ghid pentru stabilirea obiectivelor relevante pentru propria afacere sau site:
„Afișarea a 50% din primele 20 de cuvinte cheie ale site-ului (ce aduc deja trafic) pe prima pagină Google în decurs de nouă luni.” Acest obiectiv se concentrează pe clasarea cuvintelor cheie.
„Îmbunătățim traficul organic anual cu 20% în trimestrul trei și cu 25% în trimestrul patru”. Acest obiectiv se concentrează pe creșterea traficului organic pe site.
Stabilirea obiectivelor pentru diferite tipuri de afaceri
Accentul obiectivelor tale va varia dacă afacerea ta este tranzacțională sau informațională.
Dacă afacerea ta este tranzacțională și ai un magazin online, vei dori să-ți stabilești obiectivele privind urmărirea vânzărilor și a conversiilor. Cu toate acestea, dacă ai un site comercial, vei dori să te concentrezi pe generarea lead-urilor (clienți potențiali).
Cu toate acestea, un brand bine conturat profită atât de partea tranzacțională, cât și de partea informațională pentru a crește traficul pe site și a sporii încrederea utilizatorilor săi. Adesea, acestea se pot realiza cel mai ușor prin crearea unui blog.
Concluzie
În cele din urmă, amintește-ți, chiar și atunci când ai implementat pe deplin strategia SEO, nu ai ajuns la capătul tunelului. Cu SEO, poate fi necesar să schimi tactica la jumătatea planului, să juci un joc lung și să aștepți să vezi rezultatele finale.
Dar cu o bază solidă SEO pusă la punct – și puțină răbdare – beneficiile strategiei tale SEO ar trebui să devină evidente, ceea ce duce la o experiență mai bună pentru clienți și la mai multe conversii pentru afacerea ta!
Resurse care te-ar putea interesa: