WordPress este o platforma foarte utilizata pentru ca este foarte usor de folosit. Si gratuita. Cele mai multe companii cu care am interactionat si aveau un blog (sau intentionau sa deschida un blog) foloseau WordPress.
Pentru cei interesati sa exploateze mai bine platforma WordPress, ne-am gandit sa realizam un mic ghid de SEO cu ajutorul caruia se pot imbunatati performantele unui blog pe Google.
De ce este avantajoasa folosirea platformei WordPress pentru bloguri?
- Permite o indexare foarte rapida (ping automat dupa fiecare articol postat)
- Continutul creat de utilizatori este indexabil
- Codul este structurat prietenos, adaptat pentru motoarele de cautare (Google)
- Permite adaugarea de pluginuri de SEO care automatizeaza partial sau integral anumite optimizari (in continuarea postului, am adaugat cateva recomandari de pluginuri)
Exista totusi si automatizari ale platformei ce pot dauna din punct de vedere SEO.
De exemplu, structura platformei poate genera automat o cantitate mare de duplicate content.
Atunci cand se posteaza un articol nou, platforma WordPress il posteaza in cel putin 6 locatii diferite: pe pagina din categorie, pe pagina din arhiva lunara/anuala, pe pagina principala, pe pagina tag-urilor, in feed etc.
Nu fiecare tema afiseaza toate elementele de mai sus, dar este suficient sa existe 2 – 3 ca sa se transmita semnalul de duplicate content motoarelor de cautare.
Solutia 1: Crearea de titluri unice pentru fiecare pagina
Titlurile unice sunt foarte importante pentru SEO! Nu exista o formula “perfecta” de structurare a titlurilor paginilor. Cu toate acestea, o formula SEO-friendly uzuala este “Headline continand unul sau mai multe cuvinte cheie relevante – Numele websiteului”.
Un astfel de titlu are si valoare SEO si valoare de branding (el insusi un factor din ce in ce mai puternic pentru SEO).
Solutia 2: Crearea de descrieri unice pe fiecare pagina
Desi Google a anuntat oficial ca nu mai are influenta asupra pozitionarii, meta description-ul ramane in continuare un element care nu trebuie neglijat:
Aparand in cautari sub titlurile website-urilor, meta descrierile au un potential efect asupra ratei de click a utilizatorilor (CTR). Mai exact, un user va fi mult mai tentat sa dea click pe un rezultat cu o descriere bine facuta, decat pe unul cu o descriere irelevanta.
Chiar daca nu prezinta efecte pozitive din punct de vedere al pozitionarii in rezultate, descrierile pot avea un efect negativ daca sunt duplicate pe mai multe pagini, deoarece transmit un semnal negativ referitor la calitatea blogului.
Solutia 3: Blocarea indexarii paginilor duplicate
Blocarea se poate face cu ajutorul fisierului robots.txt. Acest fisier se afla (sau trebuie facut) in root-ul blogului si ar trebui sa fie accesibil la adresa „blogultau.ro/robots.txt”.
In general, robots.txt –ul pentru WordPress trebuie sa atinga doua scopuri:
- sa declare adresa sitemap-ului
- sa opreasca robotii sa indexeze paginile pe care nu le doresti indexate
Alte tehnici de optimizare a unui blog:
1. Sitemap-ul xml
Prezenta unui Sitemap aduce destul de multe avantaje. In primul rand, faciliteaza indexarea completa a blogului. Pe langa avantajul ca blog-ul va fi mai bine indexat, un sitemap va aduce si crawler-ul mai des pe website, anuntandu-l automat cand sunt schimbari (daca e introdus in Google Webmaster Tools).
Sitemap-ul xml este destul de usor de creat in WordPress, cu ajutorul unor plugin-uri precum XML_Sitemap. Ca sa te asiguri Google il gaseste rapid, este bine sa submit acest fisier in contul de Google Webmaster Tools.
2. Headings
Majoritatea temelor de WordPress pun titlul articolelor in <h2>, nu in <h1>, cum ar fi cel mai bine din punct de vedere SEO. O posibilia explicatie ar fi ca, daca s-ar proceda astfel, titlurile articolelor, care in mod obisnuit apar sub forma de lista pe home page si in arhive, ar aparea toate cu h1.
Se stie insa ca nu este recomandat sa existe mai mult de un h1 pe o pagina (mai multe h2-uri nu sunt o problema pt ca nu exista aceleasi limitari in cazul subtitlurilor).
Titlurile din posturile individuale pot fi insa modificate din <h2> in <h1>, operand in fisierul single.php.
In general, este contraindicata o structura descendenta a heading-urilor. De asemenea, nu este indicat sa se sara peste nivele (de la h1 la h3, de exemplu).
3. Optimizarea imaginilor
Din punct de vedere SEO, trebuie avute in vedere 4 lucruri atunci cand se insereaza imagini pe blog :
- Sa nu fie exagerat de mari, altfel pagina se va incarca greu.
- Sa aiba un atribut ALT care sa contina un text relevant pentru continutul imaginii. Daca nu doresti sa inserezi ALT-urile manual, foloseste Seo Friendly Images.
- Sa aiba atributele “height” si “width” – nu e obligatoriu, dar ele permit browser-ului sa incarce restul de continut al paginii inainte de downloadarea completa a pozelor. Practic, paginile (mai exact, continutul non-imagine al paginilor) se vor incarca mai rapid, oferind o experienta de navigare mai buna pentru vizitator.
- Sa aiba numele fisierului (imaginii) optimizat – o imagine care se numeste “img_34552s.jpg” nu are nicio relevanta pentru motoarele de cautare. Incearca sa dai un nume reprezentativ imaginii pentru a obtine trafic din cautarea imaginilor pe Google.
4. Link-uri interne
Link-urile interne sunt link-uri care duc catre pagini din interiorul blogului. Creeaza link-uri catre alte pagini ale blogului, ori de cate ori consideri ca acest lucru le este util cititorilor (le oferi informatii suplimentare, clarificari, explicatii etc.).
Din punct de vedere SEO, link-urile interne sunt benefice din doua motive:
- avantaj pentru rata de crawl si pentru indexare: chiar daca ai un sitemap, nu strica niciodata sa oferi crawler-ului mai multe cai de acces catre paginile blogului tau.
- transmiterea uniforma de PageRank si link juice intern.
5. Link-uri outbound (link-uri catre alte site-uri)
Atat timp cat nu exista o disproportie semnificativa intre link-urile pe care le primesti si link-urile pe care le trimiti catre alte website-uri, este benefic sa inserezi pe blogul tau (in blogroll sau in alte sectiuni) link-uri catre alte blog-uri / website-uri.
Este indicat sa trimiti link-uri catre websiteuri relevante in raport cu blogul. In momentul in care pui un link direct catre un website relevant, automat iti consolidezi pozitia in sfera de relevanta respectiva.
Daca blogul tau este axat pe impresii de calatorie, cand pui link catre un site de calatorii, iti consolidezi pozitia in sfera de relevanta a impresiilor de calatorie.
In privinta, atributului “nofollow” pe comentarii, opiniile sunt impartite. Unii prefera sa lase nofollow, ca sa evite potentiale neplaceri provocate de spammeri.
Alti blogeri doresc sa ii recompenseze pe cei care fac efortul sa puna un comment util si scot nofollow din link-urile comentariilor. Atat timp cat ai mijloace de triere a continutului postat pe blog (filtre automate sau validare a comentariilor), poti pune dofollow pe link-urile din comentarii.
6. Optimizare Page Speed
Printre mult altele, Google Ranking-ul depinde si de viteza de incarcare a unei pagini. Din fericire, pentru WordPress exista multe plugin-uri care ajuta la cresterea performantei blog-ului din acest punct de vedere.
Lista noastra se incheie aici, dar daca ai recomandari de adaugat sau ai nevoie de detalii, ne poti lasa un comentariu in sectiunea de mai jos. Un specialist SEO iti va raspunde in scurt timp.
Daca ti s-a parut util acest post, iti recomandam si SEO pentru eCommerce: solutii pentru platforma Magento.
Nu uita ca ne poti gasi si pe Facebook, LinkedIn si Twitter cu noutati din lumea SEO si alte Tips & Tricks.
Mult succes in blogosfera!