Analiza competitiei a fost mereu o parte esentiala a unei strategii SEO reusite. Pe masura ce industria s-a maturizat, tot mai multe tool-uri au fost dezvoltate pentru pentru a putea spiona concurentii. Si, pe masura ce aceste tool-uri devin tot mai sofisticate, imaginea pe care ne-o ofera este din ce in ce mai complexa.
Analiza aprofundata a competitiei poate salva luni sau poate ani intregi de teste si erori.
1. Identifica tipul de continut folosit de competitie
Primul pas este sa identifici orice tip de continut pe care il foloseste competitia. Si vrem sa spunem chiar TOTUL: de la ghidurile interactive ce se intind pe zeci de pagini, la mesajele scurte postate pe Twitter sau intrarile in cine stie ce director de nisa. Fiecare astfel de element te poate invata ceva.
Aici intervin instrumentele moderne de SEO. BuzzSumo si Ahrefs sunt nepretuite in a descoperi acest tip de continut.
- Buzzsumo este un tool excelent pentru a descoperi content creat in social media.
- Ahrefs este ideal pentru a detecta backlink-uri, guest-post-uri sau referinte in diverse postari de blog.
Poti folosi aceste instrumente pentru a urmari competitorii sau pentru a descoperi cel mai performant tip de content pe nisa. Poti descoperi in acest fel si competitori de care nici macar nu stiai sau poti descoperi oportunitati de colaborare – poate gasesti o “vedeta” Youtube neafiliata cu care poti incepe o colaborare fructuoasa.
2. Clasifica tipurile de continut pentru analiza
Odata descoperit continutul, este timpul sa treci la analiza.
Conform AccuRanker, continutul poate fi impartit in trei categorii:
- Hero: materiale foarte elaborate, realizate pentru a capta atentia unei audiente largi cum ar fi infografice sau continut interactiv;
- Hub: materiale detaliate promovate proactiv, dedicate unor anumite subiecte pentru a educa si a genera interesul targetului principal, cum ar fi ghiduri de tipul “cum sa …”;
- Higiene: materiale create cu o frecventa mare, chiar zilnic, dedicate publicului tinta pentru a-l mentine conectat, cum ar fi postarile pe blog.
Structurarea continutului generat de competitie in acest fel, te ajuta sa iti formezi o imagine de ansamblu asupra strategiei de continut pe care o abordeaza, cum aloca resursele si cum interactioneaza sau cum este interconectat continutul creat pentru diferite platforme. Te ajuta, de asemenea, sa cuantifici cantitatea de continut generata de competitie.
Apoi, trebuie sa imparti continutul generat de competitie in ceea ce functioneaza si ceea ce nu functioneaza (mai multe despre acest lucru in continuare).
Imparte continutul care functioneaza in:
- Continut ce merita emulat sau si mai bine, imbunatatit
- Continut ce trebuie evitat
De ce ai vrea sa eviti ceva ce functioneaza? Pentru a evita saturatia. Sau pentru ca este un tip de continut mult prea utilizat ori competitia deja s-a pozitionat ca expert pe un anumit subiect. Nu are sens sa incerci sa concurezi plecand cu handicap.
Poti, de asemenea, sa imparti continutul care nu functioneaza in:
- Continut care a esuat deoarece nu a starnit interesul publicului tinta
- Continut care a esuat deoarce mijloacele de promovare au lipsit sau au fost insuficiente.
In mod normal, cele doua se intersecteaza adesea si trebuie sa privesti lucrurile cu atentie. Dar poti sa dai peste continut excelent ce putea sa aiba rezultate mai bune, insa eforturile facute pentru promovarea lui au fost insuficiente sau pur si simplu nu a existat o abordare corecta. Un astfel de continut poate fi o oportunitate pentru tine.
3. Analizeaza, analizeaza, analizeaza
Am sarit peste partea in care sa identifici continutul ce functioneaza si ce nu functioneaza. Pana la un anumit punct, o persoana cu experienta in SEO poate spune ce continut a functionat si ce nu a functionat, inca din faza de identificarea a tipologiilor de continut prin numarul de repostari, backlink-uri, etc. Dar, ca om cu experienta in SEO, nu iei decizii pana cand nu ai date concrete care sa le sustina.
Incepe prin a automatiza cautarile tale Buzzsumo si Ahrefs pentru a descoperi tot timpul orice apare nou.
Apoi poti intersecta rezultatele obtinute cu SEOmonitor si AccuRanker. Folosind aceste aplicatii, poti determina ce efect au diferite tipuri de continut asupra pozitiei competitiei in rezultatele motoarelor de cautare.
AccuRanker poate fi automatizat pentru a livra alerte zilnice, oferind detalii granular asupra rank-urilor din SERP; o perspectiva aproape in timp real asupra efectelor fiecarui element de continut publicat, cu analizele necesare pentru o viziune pe termen lung.
Ahrefs urmareste performanta zilnica a cuvintelor cheie pe care le folosesti, precum si pentru cele folosite de competite. De asemenea, gaseste toate articolele care mentioneaza site-ul tau si identifica Landing Page-ul mentionat. Apoi gaseste toate cuvintele cheie care tintesc acel Landing Page in SERP si urmareste evolutia lor in timp. Deci, poti vedea daca un anumit articol publicat ti-a imbunatatit pozitia in motoarele de cautare sau nu.
4. Identificarea unei “ferestre” in piata
Dupa ce ai identificat, segmentat si analizat, poti avea o imagine destul de buna asupra continutului generat in nisa ta de interes. Si asta inseamna ca poti identifica zone neacoperite in piata – ceva ce nu a fost inca exploatat de competitie, dar poate fi interesant pentru publicul tau tinta si contine cuvintele cheie potrivite.
Ceea ce faci, folosind astfel de instrumente, este sa lasi inamicul sa duca tot greul pentru tine. Ei (probabil) au invatat dintr-un lung sir de succese si mai ales greseli, iar acum poti tu sa iti imbunatatesti strategia de generare de continut fara sa treci prin acelasi proces dificil. Ceea ce este un lucru extrem de important.
Tot ceea ce iti mai ramane de facut este sa generezi continut valoros.